فهرست

تاریخچه مرکز

سرطان از بیماری‌هایی است که ریشه در ساختار اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی جامعه و رفتارهای اجتماعی، تصمیم های سیاست گذاران وسیاستمداران، رفتارهای فردی و عملکردهای سلول ها و عناصر متشکله آنها دارد. در کشور ما سومین علت مرگ را سرطان ها تشکیل می دهند و روزانه حدود 110 نفر به دلیل سرطان فوت می کنند. رتبه چهارم را در بار بيماري‌ها در كشور دارا بوده و حداقل هزینه‌های این بیماری 6 هزار میلیارد دلار در سال است. در سال حدود 90 هزار مورد جدید سرطان در کشور پیدا می شود که توزیع آنها برحسب تنوع بیماری در جغرافیای کشور متفاوت خواهد بود. با در نظر گرفتن بقاء زندگي در بيماران مبتلا به طور متوسط حدود 300 تا 350هزار بيمار مبتلا به سرطان در كشور داريم سرطان از بیماری هایی است که نیازمند کار گروهی و تخصص های بین رشته‌ای است و هرگز در قالب یک رشته و یا یک فرد مراقبت نمی شود. با اين مقدمه ضرورت لزوم ايجاد مركز تحقيقات جهت انجام پژوهش‌هاي مرتبط با سرطان و بدست آوردن اطلاعات اپيدميولوژيك و بیولوژیک در جاي جاي كشور حس مي‌شود.

مبارزه با سرطان تا حد ریشه کنی آن هدف هر مرکز تحقیقاتی فعال در زمینه سرطان است. مرکز تحقیقات سرطان امیدواراست با تلاش بی وقفه پژوهشگران و همکاری های بین رشته ای خود راههای جدیدی برای تشخیص زودرس تر، یافتن درمان های موثرتر و با عوارض کمتر و همچنین مقابله با ایجاد و گسترش سرطان بیابد و یا از راه حل های موجود در دنیا برای حل مسائل داخل کشور استفاده نماید.

مرکز تحقیقات سرطان با همکاری و تلاش اعضای هیئت موسس وحمایت  معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه در تاریخ1388 با اساسنامه ای مستقل تاسیس گردید. این مرکز فعالیت خود را  با  بررسی سرطان و انواع آن، بررسی اختصاصی سرطان های شایع در کشور، بهبود کیفیت زندگی و افزایش امید در بیماران مبتلا به سرطان، ارتباط با پزشکان و متخصصین حوزه سرطان، آشنایی با روش های غربالگری و تشخیص زودرس سرطان و.. آغاز نمودو سپس با همکاری و تلاش مداوم  اعضای  مرکز وحمایت  معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه توانست  در تاریخ 17/05/1395   موافقت اصولی را دریافت نماید.

مرکز تحقیقات سرطان، در همه انواع پژوهش های بنیادین(Basic)، کاربردی (Applied) و توسعه ای (Developmental) به تلاش علمی پرداخته است. هم اکنون پژوهش های آزمایشگاهی، بالینی، آماری و جمعیت شناسی و ... در گروه های پایه و کاربردی در دست انجام است.